woensdag 11 november 2009

Nederlands onderwijs is een schending van de rechten van de mens



Nou nou nou...hoor ik u zeggen.
Educatie is toch een prachtig iets waar we jaren voor geknokt hebben dat iedereen daar toegang toe kan hebben.
Dat is ook zo met educatie is niks mis. Sterker nog het is wat mij betreft een fundamenteel recht. Maar ik heb het hier niet over educatie ik heb het over de School als instituut.

Een school heeft verassend veel overeenkomsten met een half open en een open irichting. Maar deze zijn feitelijk te humaan in vergelijking met de school; tenslotte hoef je in geen enkele Nederlandse gevangenis dwangarbeid te verrichten wat op scholen wel degelijk het geval is.
Maar ik ga even naar mijn punt toe : de rechten van de mens.

art. 4: verbod op slavernij en dwangarbeid

Dit spreekt voor zich. Op scholen moet je arbeid verrichten onder dwang. Slavernij valt ook te onderbouwen. Je krijgt geen vergoeding en bent verplicht deze arbeid te verrichten. Wegens de leerplicht ben je feitelijk het bezit van de staat die we kunnen zien als een slavendrijver.

art. 5: recht op vrijheid en veiligheid

Spreekt voor zich. Scholen beroven mensen die geen enkele misdaad gepleegd hebben van hun vrijheid. Qua veiligheid kan ik ook stellen dat gym mensen dwingt fysieke risico's te nemen, als ze dat niet wensen te doen volgt een straf die meestal inhoudt dat verdere beroving van vrijheid van kracht wordt.

art. 7: geen straf zonder wet: legaliteitsbeginsel

Geen straf zonder wet? Niet op scholen daarbij kun je op diverse manieren straffen opgelegd krijgen zonder enige bemiddeling van derden, laat staan dat je een rechter te spreken krijgt. Een zeer grove schending van de rechten van de mens.

art. 8: recht op privacy

Dit recht ligt steeds meer onder vuur gezien de politie tegenwoordig zoals in een echte gevangenis schoolkluisjes doorzoekt. Maar zoiets als privacy bestaat uberhaupt niet op scholen. Je mag overal ten alle tijden je zakken leeghalen, je tas leeghalen etc. etc. Zelfs je agenda kan je gevraagd worden ter inzage. Zeer kwalijke praktijken.

art. 14: verbod op discriminatie

De school is discriminatie. Namelijk leeftijdsdiscriminatie. Je wordt in een gevangenis gestopt met een autoritair streng regime alleen om het simpele feit dat je een bepaalde leeftijd hebt. Je hebt niemand iets misdaan toch wordt je behandel als crimineel.

Ik zou zeggen denk er eens over na.

9 opmerkingen:

  1. misschien vindt je hier in post 4 nog wat inspiratie ??

    http://www.nujij.nl/hoogbegaafd-presteren-in-eigen-klas.2231936.lynkx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als de school niet was zoals het nu is, dan zouden er heel veel analphabeten rondlopen. Het dreigt nu al uit de klauwen te lopen, want de jeugd kan amper goed Nederlands schrijven of spreken. Mijn tenen trekken af en toe krom, wtb de spelling, als ik alleen al de commentaren lees op inet en de ondertitels zie op tv.
    Dat er streng gecontroleerd op spullen die niet in de klas thuishoren en gevaarlijk zijn in onkundige handen, vind ik goed. De jeugd blijft jeugd; alles moet geprobeert worden, maar niet op een plaats waar anderen er schade van kunnen ondervinden. De ouders moeten in de eerste plaats hun kinderen verantwoordelijkheids gevoel leren en niet hun omgeving. Als ze dat hebben zullen er veel minder 'ongelukken' plaatsvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @irma

    het zijn analfabeten met een F ;-)

    hoeveel jaren onderwijs heb jij moeten ondergaan terwijl je niet eens weet hoe je zo'n eenvoudig woord moet schrijven.

    Bevestigd wat ik nog niet eens geschreven hebt dat je in al die jaren geen kloot leert >;)

    Maar ik ben het wel met je eens dat kinderen moeten leren verantwoordelijk te zijn.
    En dat is nu niet bepaald wat scholen doen.
    Verantwoordelijkheid en vrijheid gaan hand in hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @bladluis

    als je het niet erg vind ben ik halverwege gestopt met lezen.
    Ik kan er geen touw aan vast knopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, Scholen zorgen absoluut niet voor verantwoordelijkheidsgevoel. Je kunt pas verantwoordelijk zijn als je de vrijheid daartoe krijgt om daarvoor zelf te willen kiezen. Gedwongen verantwoorelijkheid bestaat niet, dan is het alleen een vorm van een zodanige manipulatie dat men zich in gedrag geconditioneerd opstelt, met als gevolg een hevig innerlijk verzet. Vraag me echt af waar al die jeugdcriminaliteit toch vandaan komt? Door de school als autoritaire gevangenis misschien? Mensen, Denk na voordat je je kind overleverd aan de massa, er zijn andere opties

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha wat is NUjij toch achterlijk zeg en irma leer eerst zelf eens spellen voordat je het woord ANALFABEET gebruikt.

    De groeten van Zerk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees Opgroeien in Vertrouwen van Justine Mol eens over vrijwilligheid vs. straffen & belonen, geeft je ook weer te denken over je eigen normen & waarde pakketje dat je hebt meegekregen.

    BeantwoordenVerwijderen