maandag 23 november 2009

Er is teveel blauw op straat!




Goh...
Ineens zitten mensen moeilijk te doen over eventuele bezuinigingen op de politie.
U kent ze wel. Vriendelijke meneren die er voor zorgen dat U en ik van de groentenboer naar de slager kunnen wandelen zonder dat er een schurk om ons geld of ons leven vraagt.
De politie is ook heel nuttig in het geval van bescherming van weerloze burgers tegen gewelddadige mensen. We hebben de politie nodig omdat het ons gelukkig verboden is het recht in eigen hand te nemen.
Dit is logisch want het zou een bloedige boel worden als iedereen dat zomaar zou doen.
De politie is er voor de veiligheid van U en ik.

Nu is er al een aantal jaren een idee (ver voor de wildersracisten) dat het onveiliger geworden is op straat en dat een kant en klare oplossing zou zijn om dan op elke hoek dan maar een gewapende meneer neer te zetten (of bij gebrek aan die meneer, een voorlopig nog ongewapende camera).
Nu zie ik dat als een idiote oplossing; iemand die een echte criminele daad wenst te begaan gaat geen mensen te grazen nemen in het zicht van justitie. Uiteraard zullen er wat dronken mensen die op de vuist met elkaar gaan wat eerder ontdekt worden (al betwijfel ik dat gezien iedereen een mobieltje heeft en op plekken waar geen mensen met mobieltjes zijn is ook geen politie; die staan niet in donkere steegjes).
Dat tuig dat op straat de politie staat uit te hangen doet naar mijn idee weinig tot niks voor de veilighied. Wel voor de onveiligheid; verplicht fouilleren, fietsers zonder licht aanhouden, argeloze burgers die toevallig een voetbalwedstrijd bezoeken aanhouden en doorzoeken, zomaar mensen aanhouden op snelwegen om geen enkele reden en desnoods met een geheel corps van 250 mensen vanuit Harlingen naar Terschelling varen om daar de feestende jeugd op te pakken met honden omdat ze naar wiet ruiken met als resultaat twee tientjes wiet op honderden jongeren en geen veroordelingen.

Nou. Ik weet wel wanneer ik me veilig op straat voel. Zie ik politie dan loop ik een zeer donker steegje in vol met bezopen opgeschoten pubers. Ik neem nu eenmaal geen risico.

Ik ben in een land geweest waar op elke hoek van de straat zwaar bewapende mannen stonden met een kogelvrij vest.
Ik ben daar op mn bek geslagen voor een discotheek. Hier ook.

We moeten niet meer blauw op straat .
We willen mensen die er voor zijn voor onze veiligheid.
We moeten geen mensen op straat zetten om af te schrikken en die uit verveling burgers het leven zuurmaken. gefinancierd uit absurde boetes voor vergrijpen die slechts strafbaar zijn door de regel der wet en niet door de rechtvaardigheid.
Een agent zei mij ooit eens "we zijn er al lang niet meer voor de burger, we zien jullie als de vijand"
We moeten de politie deel laten uitmaken van onze maatschappij, mensen die je kunt beschouwen als mensen die aan jouw kant staan; de mens die gewoon met rust gelaten wil worden en in vrijheid wenst te leven.
Probeert U maar eens te bellen naar het alarmnummer....de taxi is vaak sneller.
Mogelijk eens wat minder van die mensen op straat en wat meer paraat op het bureau.
Als de politie een paar honderd man op de been kan brengen om argeloze mensen op de snelweg aan te houden en te doorzoeken dan hebben ze eerder mankracht teveel als te weinig.
Dit is niet waarvoor wij als burgers politie wensen.

1 opmerking: